RB Infra toimittaa yhteistyökumppaninsa ESEC Estonian kanssa betonituotteita Viroon, jossa toteutetaan parhaillaan yhtä alueen historian suurimmista liikennehankkeista. Valmistuessaan lähes tuhannen kilometrin mittainen Rail Baltica -rautatie yhdistää Baltian maat Keski-Eurooppaan.
Ensimmäiset Rail Baltica -liikennehankkeeseen toimitetut betoniputket suuntasivat Hollolan infratuotetehtaalta Loonen työmaalle helmikuussa 2022
RB Infra on toimittanut tämän vuoden alusta betonituotteita Rail Baltica -liikennehankkeen Viron osuuteen yhteistyökumppaninsa ESEC Estonian kanssa. Erikoisvahvoja 1600-putkia on käytetty muun muassa Tallinnasta etelään sijaitsevalla Loonen rakennustyömaalla.
– On hienoa huomata, että tuotteisiimme ja palveluihimme luotetaan näinkin vaativassa projektissa Suomen ulkopuolellakin, RB Infran yksikönjohtaja Jyri Vedenpää kommentoi. – Meille on kunnia olla mukana itsenäisten Baltian maiden historian suurimmassa infrahankkeessa.
– Tämä on meille suuri projekti, tärkeä mahdollisuus ja ehdon näytönpaikka, RB Infran myyntipäällikkö Teemu Hämäläinen jatkaa.
RB Infran toimitti alkuvuodesta Looneen yhteensä 102 erikoisvahvaa 1600-betoniputkea. Kuva: Mikko Vesikukka
Hollolan infratuotetehtaan betoniputkia käytetään muun muassa Looneen rakennettavassa rautatien ylikulussa, jonka avulla eläimet pääsevät ylittämään radan turvallisesti. Ylikulun pituus on noin 108 metriä ja sen on määrä valmistua lokakuussa 2022. Projektin toteuttaa AS YIT Eesti.
Ensimmäiset RB Infran tuotteet asennettiin rakennustyömaalle helmikuussa. Betoniputkien laatu ja ominaisuudet vaikuttivat päätökseen hankkia tuotteet Suomesta.
– Laatu oli tärkein syy, miksi päädyimme valitsemaan RB Infran betonituotteet. Betoniputket ovat myös halkaisijaltaan suurempia, kuin aikaisemmin käyttämämme tuotteet. Olen saanut erittäin hyvän ensivaikutelman tuotteista, AS YIT Eestin projektipäällikkö Gregor Reimets kertoo.
– Olin myös erittäin tyytyväinen RB Infran ja ESEC Estonian tehokkaaseen yhteydenpitoon. Sain kaiken tarvittavan projektin toteuttamiseksi heidän tuotteillaan.
Valmistuttuaan Rail Baltica -suurhanke yhdistää Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron 870 kilometriä pitkällä rautatiellä. Rautatietä tullaan käyttämään tavara- ja matkustajaliikenteeseen. Uusi raideyhteys luo nopean reitin Keski- ja Pohjois-Euroopan välille, lisäten myös matkustusmahdollisuuksia EU-maissa.
Rail Baltica -liikennehankkeen toteutus aloitettiin 2019. Baltian maat halkova rautatie on määrä ottaa kokonaisuudessaan käyttöön vuonna 2026. Rataa voidaan mahdollisesti jatkaa Tallinnasta Helsinkiin Suomenlahden alittavalla tunnelilla.
Myyntipäällikkö, säiliöratkaisut ja erikoistuotteet
teemu.hamalainen@ruskonbetoni.fi
p. 040 770 8629